Mihaels Peinkofers “Rūnu brālība”

Izdevniecība Zvaigzne ABC 488 lpp. Oficiālais PR teksts – 19.gadsimts, Skotija. Noslēpumainos apstākļos iet bojā rakstnieka sera Valtera Skota līdzstrādnieks un sākas virkne mistisku notikumu. Sers Valters nolemj ķerties pie izmeklēšanas, taču atduras pret klusēšanas mūri. Ko slēpj no Londonas atsūtītais karaļnama inspektors? Kādu gadsimtiem senu noslēpumu glabā Kelso mūki? Un kādēļ sera Valtera vadītajai izmeklēšanai ceļā arvien gadās nelaimi nesošā zobena rūna? Tāltālā pagātnē aizsākušies liktenīgie notikumi nav apturami…

Jāatzīst, ka jau ilgāku laiku biju metis uz šo grāmatu acis veikalu plauktos un, kad kādā sarunā ar darba kolēģi noskaidrojās, ka viņš šo gara darbu jau iegādājies, pēc dažām dienām jau ķēros tai klāt. Uzreiz jāsaka, ka jau pēc pirmajām aptuveni 50 lpp bija sajūta „uhh, labi, ka pats nenopirku!”, kura tā arī nepazuda līdz grāmatas beigām.

Sers Valters Skots ir reāla vēsturiska persona, rakstnieks, vairāku populāru piedzīvojumu romānu autors, varētu teikt – skotu A.Dimā (tēvs). Varbūt tā ir kāda modes lieta – likt par galvenajiem varoņiem reālas personas, vismaz grāmatas Latvijā pēdējā laikā ir izdotas vairākas (drīzumā, kad saņemšos pabeigt, uzrakstīšu par kādu citu šī sub-žanra „meistarstiķi”, kur galvenais personāžs ir neviens cits kā O.Vailds).

Tātad, sers V.Skots un viņa bezgala tizlais, taču ļoti attapīgais krustdēls Kventins tiek ierauti notikumu virpulī, kad kādā klostera bibliotēkā tiek nožmiegts viens studentiņš, kurš ievāca vēsturisku informāciju sera Valtera nākamajam romānam. Pašrocīgi apsekojot slepkavības vietu,  tizlais krustdēls nejauši nomaucas uz dēļiem kā rezultātā lāpa paripo zem plaukta, kur šis (mirkli pirms seno grāmatu krātuve pazūd liesmās) paspēj pamanīt kādu noslēpumainu zīmi. Par laimi, turpat klāt ir arī maskētais žmiedzējs, uz kuru tad var arī novelt vainu par lielo ugunsnelaimi un mesties iekšā „galvu reibinošos”  piedzīvojumos/izmeklēšanā.

Kā otra sižetiskā līnija paralēli risinās kādas jaunas augstdzimušas Mērijas piedzīvojumi, kura, pa ceļam uz izprecināšanu ar kādu skotu augstmani, pilnīgi nejauši tiek gandrīz nozūmēta inscenētā ceļu satiksmes negadījumā (ar dievu kučieri, tavs uznāciens bija īss, bet spilgts), kas tiek organizēts kā atentāts pret seru Valteru. Turklāt uzminiet kurš ir jaunavas mīļākais rakstnieks un varētu pat teikt – morālā kompasa ideoloģiskais tēvs?

Un tādā garā, kamēr attapīgais Kventins ar saviem izcili deduktīvajiem minējumiem un ierosinājumiem  (a la – pirms pirksim pienu Rimi, varbūt nočekosim cenas Maksimā), slavenā tēvoča apbrīnas saucienu uzmundrināts, tuvojas mīklas atminējumam ņo viena gala, un daiļā Mērija, kura tīri sižeta attīstības nolūkos, sapņos skatās senas skotu vēstures ainiņas, kurās figurē pat Mels Gibsons Edgars „Drošsirdis” Volless, tuvojas risinājumam no otra, mēs arī nonākam pie lielā noslēpuma, kas tiek šķetināts aptuveni 500 lpp garumā. Pa vidu tam visam vēl īru mūki, kuri kaujas mākslas apguvuši pie amata brāļiem Tibetā, bezgala ļauni ļaundari, kuri slēpjas aiz koka maskām un dedzina visu, kas pagadās pa rokai, aukstasiņu izdzimeteņi skotu augstmaņi/lielmuižnieki, kuri nesaprot, ka augstdzimušai līgavai sadzert miestiņu kalpu kāzās ar kalēju ir tikai un vienīgi cilvēcīgi, un tamlīdzīgi jauki tēli.

Jāatzīst, ka lielākais iebildumi šajā darbā bija pret valodu, kura acīmredzot pēc autora ieceres (vai varbūt „teicama” tulkojuma rezultātā) bija gaužām nebaudāma. Intuitīvā līmenī nojaušu, ka autors ir mēģinājis imitēt tā laika runas stilu un manieri, bet kaut kā tas viss nelīmējās kopā un bija patiešām kaitinoši.

Noslēgumā jāsecina, ka pateicoties Denam Braunam, mēs tiekam un tiksim apgādāti ar kaudzi šādu stāstu, kas nebūt nav tas sliktākais laika kavēklis brīžos, kad smadzenes grib atslēgties no ikdienas.

Divas no piecām Betmenbļembām. Viena mūkiem par cīņu prasmēm un otra Melam Gibsonam.

Komentēt

Filed under Uncategorized

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s