Karloss Ruiss Safons „Debesu gūsteknis”

ImageIzdevējs  Harper, 288 lpp.

Oficiālais apraksts:
Starptautiski pazīstamais New York Times bestselleru autors Karloss Ruiss Safons aizved mūs tumšā, gotiskā Barselonā un rada bagātu, labirintveidīgu stāstu par mīlestību, literatūru, kaislību, un atriebību, kurā „Vēja ēnas” un „Eņģeļa spēle” varoņiem  ir jācīnās ar ienaidnieku, kas draud tos iznīcināt.
Barselona, 1957. Tas ir Ziemassvētku vakars, un Danielam Semperem un viņa sievai, Bea, ir daudz ko svinēt. Viņiem ir skaists, jauns bērniņš  – dēls, nosaukts par Julianu, un to tuvs draugs Fermins Romero de Torres drīz precēties. Bet viņu prieks apdziest, kad noslēpumains svešinieks apmeklē Semperes grāmatnīcu un draud atklāt šausmīgu noslēpumu, kas ir aprakts divus gadu desmitus senā  pilsētas tumšajā pagātnē. Viņa parādīšanās ierauj Ferminu un Danielu bīstamā piedzīvojumā, kas aizvedīs tos atpakaļ uz 1940 gadu, Franko diktatūras  pirmajās dienās. To dienu baismīgie notikumi aizved mūsu varoņus patiesības meklējumos, kas liks uz spēles visu ko viņi mīl, un galu galā pārveidos to dzīvi uz visiem laikiem.

„Debesu gūsteknis” ir Aizmirsto grāmatu kapsētas sērijas trešā grāmata, kuru nācās lasīt angļu valodā, jo latviski droši vien tik drīz tā vēl netiks izdota. Ņemot vērā, ka man ļoti patika abas iepriekšējās grāmatas, turklāt šajā daļā kā galvenais varonis tika izziņots mans sērijas favorīts Fermins de Torres, es no šīs grāmatas sagaidīju ļoti daudz, un , iespējams, tas bija galvenais klupšanas akmens, jo jāatzīst, ka esmu nedaudz vīlies. Vīlies tādēļ, ka manā uztverē šīs grāmatas galvenais uzdevums ir nevis izstāstīt aizraujošu stāstu, kā tas bija ar abām iepriekšējām, bet gan sasaistīt kopā tās abas vienotā stāstā un , tā teikt, sabīdītu kauliņus pozīcijās, sagatavojot tos sērijas  pēdējās grāmatas izšķirošajiem notikumiem.

Līdz ar to, manā uztverē arī „izlido pa logu” autora uzstādījums, ka viņš raksta grāmatas tā, lai tās visas četras varētu lasīt jebkādā secībā un lasītājs tādējādi neko nezaudētu. Lasot „Debesu gūstekni” un  nezinot iepriekšējo materiālu, lasītājs nevarēs uztvert kopēju kontekstu, kas ir ļoti svarīgs.

Līdzīgi, kā „Eņģeļa spēlē” autors rotaļājās ar „Fausta” tēmu, tā šajā kārta ir nākusi „Grāfam Monte Kristo”. Lielākā no grāmatas sižetiskajām līnijām ir veltīta Fermina atmiņu stāstam par to, kā viņš ir izbēdzis no cietuma a la Grāfs Monte Kristo, turklāt šo metodi viņam izmēģināt ieteicis neviens cits, kā kameras biedrs un šizofrēnisks rakstnieks vienā personā – Dāvids Martins.  Kā arī stāsts atklāj patiesību par to, kā mirusi Daniela Semperes māte, kas arī noved pie grāmatas noslēguma, kurš savā ziņā ir cliffhanger a la  „to be continued…”

ImageNeskatoties uz visiem augstāk minētajiem  it-kā-mīnusiem, rakstnieka valoda joprojām ir ļoti baudām un stāsts lasās ļoti raiti. Grāmatu es faktiski izlasīju vienā piesēdienā (grāmata gan atšķirībā no priekšgājējām ir paplāna, knapi 300 lpp), tas jau daudz par ko liecina, jo principā neesmu nekāds ātrlasītājs.  Un tomēr, tāpēc , ka šī, manuprāt, vairāk ir 2,5tā grāmata triloģijā, nevis trešā no četrām, es lieku grāmatai „tikai” četras betmenbļembas.

1 komentārs

Filed under Uncategorized

One response to “Karloss Ruiss Safons „Debesu gūsteknis”

  1. Paldies, nu es zināšu, ko man lasīt šovakar.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s