10 grāmatas, kuras visvairāk ietekmējušas tavu dzīvi

Latvijas literatūras blogāres aktuālā stulbinga “10 grāmatas, kuras visvairāk ietekmējušas tavu dzīvi” šļakatas, pateicoties MsMarii, ir trāpījušas arī šī nīkuļojošā bloga autoram.

Es neesmu drošs, ka visas šīs grāmatas ir ietekmējušas manu dzīvi, katrā ziņā ne tādā veidā, kā es saprotu šīs akcijas uzstādījumu, bet šajā vēlajā vakara stundā šķiet, ka saraksts varētu būt aptuveni šāds:

 

Nenoliedzami, manu dzīvi īstā force majeure manierē patiešām ir ietekmējušas divas grāmatas, turklāt nevienu no tām neesmu lasījis, lai gan pirmo pārskatāmā nākotnē esmu apņēmies izlasīt. Abas likšu vienā pozīcijā (un tā nebūs vienīgā dalītā pozīcija)

1. Bībele / Komunistiskās partijas manifests.

 

Bērnība, šīs aizslīdošās atmiņas, kuras man diemžēl paliek arvien mazāk, taču viena no spilgtākajām ir vasaras nakts laukos, visa ģimene guļam šķūnī sienaugšā, un tētis mums stāsta sengrieķu varoņteikas. Es, izaugot liels, negribēju būt ne milicis, ne kosmonauts, bet gan Ajants. Nedaudz paaudzies es arī pats izlasīju

2. N.Kūns “Sengrieķu mīti un varoņteikas”

 

Augu lielāks, dikti gribējās lasīt arī citus varoņu piedzīvojumus, diemžēl latviešu valodā literatūras piedāvājums bija gaužām švaks. Tāpēc nācās ielauzīties lasīt svešvalodās, sākumā RUS, pēcāk ENG. Laika gaitā mans šo svešvalodu pasīvo zināšanu līmenis izšāvās cauri griestiem. Līdz ar to atkal dalīta pozīcija:

3. Ричарда Кнэйк “Хозяин Копья (Легенда о Хуме)” / J.K. Rowling “Harry Potter and the Goblet of Fire”

 

Kaut kur pa vidu starp Humu un Poteru manā dzīvē uzsākās romantisko gaitu posms un šeit talkā nāca Ojārs Vācietis. Izrādījās, ka pat pavāja orientēšanās viņa mīlas lirikā atslēdz ne vienas vien hmmm… durvis.

 4. O.Vācietis “Klavierkoncerts”

 

Atelpas brīžos sāku lasīt kaut ko nopietnāku un uztrāpīju grāmatai, kura bija par mani. Nē, es neesmu dakteris, taču esmu gandrīz Endrjū. Pirmo reizi grāmatā sastapu savu dvēseles radinieku. Radās sajūta, ka es neesmu viens tāds šajā plašajā pasaulē. Izrādījās, ka Kauperam nav taisnība un tas bija dikti feini.

5. A.Dž.Kronins “Citadele”

 

Ja reiz par dakteriem, tad jāpiemin nākamā grāmata, par kuru jau desmit gadus saku, ka tā ir mana mīļākā grāmata. Ar šo grāmatu es uzmācos visiem saviem lasošajiem draugiem un paziņām, jo jā, tā tiešām ir tik laba. Vismaz manā (un es gribētu domāt, ka arī Endrjū) pasaulē. Grāmata, starp citu, ir par bāreņu namu, abortiem un citām jautrām tēmām.

6. Dž.Ērvings “Sidra nama likumi”

 

Ja līdz šim pāreja starp grāmatām izdevās daudzmaz plūstoša, tad nu esmu ierakstījies strupceļā L Nākamo likšu triloģiju, kura būtu jāiekļauj skolu obligātajā literatūrā. Gan tāpēc, ka tā ir daudz aizraujošāka, kā vairums obligātās literaatūras, gan tāpēc, ka (kā teiktu prezidents) kaut kāds latviskuma kods ir tur iekšā. Manu latviskumu uzrunāja daudz dziļāk kā A.Grīna “Dvēseļu putenis” (kuram, kauns un negods, tiku tikai knapi pāri pusei).

7. J.Lejiņš “Zīmogs sarkanā vaskā”

 

Esam strauji pietuvojušies pēdējos gados lasītajām saraksta grāmatām. Pagājušogad vienu pēc otras izlasīju divas ļoti dažādas grāmatas, kuras man ļoti skaisti un loģiski saslēdzās kopā pārdomās par sevi un attieksmi pret citiem. Tās ir pilnīgi dažādas grāmatas, taču manā dīvainajā sarakstā jāliek trešā dalītā pozīcija

8. V.Igo “Nožēlojamie” / D.Kīzs “Puķes Aldžernonam”

 

Pēdējās divas pozīcijas būs no man tik tuvā fantāzijas un fantastikas žanra. Nākamā grāmata sarakstā skaitās man vistuvākā fantāzijas subžanra grimdark flagmanis. Turklāt tā ir vienīgā grāmata, ko lasot esmu sviedis pret sienu, jo tā taču nedrīkst, nu jūs taču saprotat, par ko es runāju… (nosaukums tādā mēlē, kādā lasīju)

9. Джордж P.P. Мартин «Игра престолов»

 

Ajants no manis nesanāca, taču gluži pa tukšo sengrieķu mīti lasīti nebija. Varēju smelties nosaukumu savam lēcienam no kraujas uz galvas, cik lejā dziļš/sekls, to laiks rādīs. Sapnis bija jau sens, zils un pūkains, taču grāmata, kas man izsita pamatu no kājām un lika lēkt, iekustinot projektu/piedzīvojumu ar nosaukumu “Prometejs”

10. H.Hovijs “Vilna”

 

Tālāk stulbingu padošu Dainim, jo interesē kuras pāris grāmatas būs iespraukušās blakus Poteriādei un “Perks of being Wallflower”, un Sīzifam, kurš pēdējā laikā kaut kur ir pazudis.


9 komentāri

Filed under Uncategorized

9 responses to “10 grāmatas, kuras visvairāk ietekmējušas tavu dzīvi

  1. Man jau arī pirmā doma bija savu sarakstu sākt ar Bībeli, sengrieķu mītiem un varoņteikām, tad turpināt ar KP manifestu un šo to no Ļeņina rakstiem. Turklāt tas viss ir rūpīgi lasīts un šis tas pat konspektēts.🙂
    Tomēr beigās pašai interesantāk bija paķidāt bērnības atmiņas.

  2. Es Kūnu pēc ilgām pārdomām izslēdzu no sarakst, jo tad man būtu jāliek arī Iliāda un Odiseja.Komunistiskās partijas manifestu esmu lasījis, bet neko neatminos. Zīmogu sarkanā vaskā un Sidra nama likumus vienmēr esmu gribējis izlasīt, tāpat kā miljons citu grāmatu, bet nesanāk.

  3. Interesanti uzzināt, ka “Prometeja” aizsākumi slēpjas “Vilnā”.

  4. O, paldies par stafetes nodošanu – nebiju pamanījis, ka arī Tu mani esi nominējis šim projektam. Topu jau sastādīju – un jāatzīst, ka manu izvēli bija viegli atminēt. Daudzi jau pirms manas izvēles publicēšanas zināja, ka topā noteikti būs Poters un Wallflower.😀
    Tāpat kā Marī, arī es biju pārsteigts, ka “Prometeja” pirmsākumi meklējami “Vilnā”, jo visu laiku domāju, ka viss sākās ar “Rūgtajām sēklām”.

  5. Ak jā, “Citadele” arī ir manā svarīgo grāmatu sarakstiņā! Tiesa ne desmitniekā, bet kaut kur nedaudz pēc tam. Vispār grūti ar to desmitnieku:)
    Nu un sengrieķu mīti… ehhh… Ja vēl es kaut ko atcerētos ar savu Šveices siera atmiņu… Bet kaut kā nevaru saņemties tagad pārlasīt, šķiet, ka vairs nebūs tas.

  6. Atpakaļ ziņojums: baltais runcis Latvijas blogāres apskats #15 (08.09.-14.09.). | baltais runcis

Komentēt

